Saya Sangat Pantang Bila Orang Kata Jangan Bawa Anak Semasa Bekerja

by - Jun 09, 2018

SAYA SANGAT PANTANG BILA, ORANG BARU NAK UP KATA. JANGAN BAWA ANAK BERSAMA MASA BAGI TRAINING, TAK PROFESSIONAL.. 

Orang bagitahu saya, kalau nak nampak professional sebagai speaker. Jangan bawa anak saya bersama. Kerana sebelum saya melibatkan diri dalam seminar #DAO dan menceburi bisnes, pada tahun 2009. 

Semasa dalam lawatan bekerja di Antalya, Turkey, wife kepada representative Hi-Tech Padu, memberitahu saya. "Ina, kalau ada urusan kerja, it's okay to bring your child. 'Orang putih' biasa je bawa anak-anak mereka. Diorang tak kacau kita pun. Let them do their own thing." Suami dia yang berada disitu mengangguk-angkkan kepala. He smiled. "If fact you are teaching them. And kids learn better from observation, especially from who is closest to them; their parents." 

Kakak tu adalah isteri kepada CEO Hi-Tech Padu. Dia cakap begitu sebaik saja dia tahu Rina single parents. Malahan tambah kakak tu lagi, dia kerap bawa anak-anak dia bersama. Walaupun masa tu suami dia baru mula. Sambung kakak tu lagi, "Orang Malaysia je lain. Konon dia nak tunjuk professional tapi yang support them all the while is family. A good leader is always a good leader. At home or at work, as long as you know your role di rumah. Kan..sayang?", kata puan itu sambil memandang suaminya. Saya anggukkan kepala menerimanya, sambil saya pandang suaminya. He smiled full heartedly. 

That was the most inspiring advice I had taken from someone I so respect and admired. Ketika itu saya cuma "Lead Certifier aka project manager". Kami sama-sama ke Antalya Turkey kerana meeting nak masukkan Malaysia dalam international forum Common Criteria sebagai ahli. Jika Malaysia diterima, ini bermaksud sijil dari Malaysia juga di terima di seluruh dunia. 

Years later tahun 2012, bila saya cuba arrange seminar; dua kali to be exact. Saya diberi advise oleh trainer baru nak up; to have @ cari pengasuh to look after Anis Farhana di rumah. Jangan bawa Anis sekali katanya, tak professional​. 

 So different mentality. Saya menerima advice dari ahli korporat yang dah berjaya berbanding dengan orang yang baru nak meningkat naik. (siapa tak tahu Hi-Tech Padu you better Google)


Biasanya, bila ada orang bagi that advice again saya just diam aje. Tapi jauh di sudut hati, I know where they put their family by giving such advice. 

Setelah saya kaji even arwah Zig Ziglar have his family along in his early days as speaker. Malah, semua anak-anaknya memegang peranan dalam organisasinya sekarang.

PS: Untuk gambar dibawah, sebenarnya Anis ada in that training the last day. And the trainer just smiled, he said "she is the youngest evaluator in Common Criteria". She never enter into the frame. Dia duduk diam je sebelah saya, masa saya study dan ambil exam. 

Orang yang bagi saya advice tu pun dah lenyap entah kemana.Nama dia sebagai trainer pun tiada.

Membuktikan teori jangan bawa anak tu langsung takleh pakai. Sebab anak-anak is the best motivation to push anyone to strive for the best. Tenggelam sudah. ;)

#RinaDiary

You May Also Like

0 ulasan

Featured Post

Apa Itu eUsahawan? Macam Mana Nak Belajar Dengan eUsahawan?